ابزارهای کسب و کار » دسته‌بندی نشده » مدل کسب و کار
کد خبر : 1006
چهارشنبه - 13 آذر 1398 - 10:38

گونه نوآوری چیست؟ بخش اول

گونه نوآوری چیست؟ بخش اول

نوآوری

نوآوری عبارت است از خلق پیشنهادی جدید و علمی

نوآوری با اختراع متفاوت است. نو آوری ممکن است در برگیرنده ی اختراع باشد، ولی بسیاری از چیزهای دیگر را نیز لازم دارد.

نوآوری باید بتواند هزینه های خود را پوشش دهند. به عبارت ساده تر: نوآوری ها باید بتوانند ارزشی را به شما با شر کتان بازگردانند تا بدین وسیله در آینده امکان نوآوری های دیگر برایتان فراهم باشد.

نوآوری های بسیار اندکی واقعا جدید هستند. لزومی ندارد که نوآوری ها برای تمامی جهان تازگی داشته باشند، جدید بودن آنها برای یک بازار با صنعت نیز کفایت می کند.

نوآوری ها باید چیزی فراتر از محصولات باشند. آنها می توانند در بر گیرنده ی شیوه های جدید انجام کسب و کار و پول در آوردن، سیستم های جدید محصولات و خدمات و حتى تعاملات و اشکال جدید معاشرت میان سازمان شما با مشتریان تان باشند.

نوآوری مستلزم شناسایی مشکلات حائز اهمیت و ورود قاعده مند به آنها برای ارائه راهکارهای سازنده است.

  1. دانستن اینکه نو آوری در کجا لازم است. اهمیتی هم مرتبه با دانش چگونگی نو آوری دارد.
  2. ابتدا به محل سخت ترین مشکلات بپردازید. به دنبال میوه های روییده بر شاخه های پایینی درخت نباشید. بلکه مشکلات بزرگ و بغرنج را که هیچ راه حل ساده ای ندارند. هدف بگیرید.
  3. از پاسخ های ناقص اجتناب کنید. وقتی چالش های بزرگ را در آغوش کشیدید، صبور باشید و برای خلق راهکارهای جامع تلاش کنید.
  4. نو آوری تا وقتی که به بازار نیامده باشند. نوآوری به حساب نمی آید.
  5. با نوآوری پیچیدگی را به سادگی تبدیل کنید. اغلب نوآوری ها به خاطر ارائه راه حل های ساده و سازنده برای بغرنج ترین مشکلات مشهور شده اند.

نوآوری همانند یک تیم ورزشی است و صرفا حوزه ی نابغه های کمیاب یا عده ی معدودی از گلچین شده ها نیست. هر کسی می تواند (و باید بتواند) نوآوری را بیاموزد و می تواند با تمرین و ممارست در آن پیشرفت کند. به عبارت ساده تر، دیگر هیچ بهانه ای برای عدم توآوری پذیرفته نیست.

مدیران اجرایی نه تنها باید درک کنند که باید نوآوری را از تمامی افراد سازمانشان انتظار داشته باشند، بلکه باید بفهمند که اگر خودشان نیز این کار را انجام ندهند، به خود و سازمانشان آسیب می رسانند. نوآورترین سازمان ها متکی به افراد و تیم هایی هستند که به صورت چند وظیفه ای در سازمان هایشان کار می کنند. نو آوری صرفا کار دانشمندان ، مهندسان یا بازاریابان نیست، بلکه وظیفه ی کل آن کسب و کار و رهبرش است.

امروزه نظم جدیدی در نوآوری در حال ظهور است، چرا که :

شرکت ها نیازمند اکتشافات و استراتژی های جدیدی برای بقا و رشد هستند.

کارایی دیگر کافی نیست. رشد درون را برای دستیابی به پیشرفت های عظیم ضرورت دارد.

سرعت تغییر، نیامند انعطاف پذیری بیشتر و نو آوری اثر بخش تر است.

مشتریان و تحلیل گران نه تنها انتظار موفقیت های نوآوری را می کشند، بلکه آن را طلب می کنند.

عناصر نوآوری:

سیستم ماژول محور که افسانه ها را کنار می زند و روش ها را جایگزینشان می کند.

تمامی نوآوری های بزرگی در طول تاریخ به نوعی ترکیبی از ده گونه ی اساسی هستند که در سه دسته طبقه بندی شده اند. این جدول تناوبی ماست. می توانید به شیوه های مختلفی از این ده گونه در نوآوری های خود استفاده کنید تا به تلاش های نو آوری شما کمک کنند.

در واقع این جدول می تواند ابزاری تشخیصی برای ارزیابی رویکرد درونی شما به نوآوری باشد. همچنین می تواند به شما در تحلیل محیط رقابتی تان کمک کند و شکاف ها و فرصت های بالقوه برای انجام کاری متفاوت و متحول ساختن بازار را آشکار سازد.

این ده گونه نو آوری در سال ۱۹۹۸ کشف شده است .

مدل سود (چگونگی پول در آوردن):

مدل های سود نو آورانه، برای تبدیل پیشنهاد های شرکت و دیگر منشاهای ارزش آن به نقدینگی راهی جدید می یابند. مدل های برتر درک عمیقی از آنچه واقعا برای مشتریان مهم است و محل اختفای فرصت های جدید درآمد با قیمت گذاری ارائه میدهند. مدل های سود نو آورانه عمدتا مفروضات کهنه یک صنعت در خصوص اینکه چه چیزی را باید ارائه دهند، از چه چیزی کسب در آمد کننده یا اینکه چگونه این در آمد ها را جمع آوری کنند، به چالش میکشند.

داستانهای نوآوری در مدل سود

ژیلت : سال هاست که از مدل سود (ریش تراش و تیغ) تجلیل میشود و از آن در تعداد بیشماری از دیگر صنایع استفاده میشود، از پرینترها و کارتریج ها گرفته تا کپسول قهوه. جان کلام آن بسیار ساده است: با فروش بخش با دوام سیستم با قیمتی ارزان (یا حتی با ضرر) پایگاه مشتری ای را ایجاد کنید و سپس از در آمد های مکرر حاصل از فروش بخش های یک بار مصرف با قیمتی بالا منتفع شوید.

گیزینجر: پروون کر که سیستمی برای مراقبت از جراحی پیوند رگ قلب است، از مدل سود برجسته ای بهره میبرد: با یک بار پرداخت پول، سلامتی بیماری را که یک بار این عمل جراحی را انجام داده است تا ۹۰ روز پس از این عمل ضمانت میکند. چنانچه هر گونه شکایتی در این بازه زمانی وجود داشته باشد این شرکت تمام هزینه های مراقبت های بعدی را منتقل میشود. این ضمانت بیهوده ای نیست، چرا که پیش از به کار گیری این سیستم چنین شکایت هایی به طور متوسط در ۳۸ درصد اوقات اتفاق میافتد.

مدل شبکه (چگونگی برقراری ارتباط با دیگران برای خلق ارزش )

در جهان شدیدا مرتبط به هم امروز، هیچ شرکتی نمیتواند و نباید همه کارها را به تنهایی انجام دهد. نو آوری های شبکه، راهی را برای شرکت ها فراهم میکنند تا از مزیت فرایند ها، فناوری ها، پیشنهاد ها، کانال ها و برند ها – که تقریبا اجرای هر کسب و کاری را فراهم می کنند – بهره مند شوند این نوآوری بدان معنا هستند که شرکت ها می توانند علاوه بر سرمایه گذاری بر روی نقاط قوت خود، از توانمندی ها و دارایی های سایر شرکت ها نیز استفاده کنند.