MBA/DBA
کد خبر : 1859
چهارشنبه - 27 مرداد 1400 - 11:25

تفاوت بین MBA و DBA چیست؟

تفاوت بین MBA و DBA چیست؟

تفاوت بین MBA و DBA چیست؟

ممکن است زمانی برسد که تحصیلات مقدماتی تان را تمام کرده و به فکر ادامه تحصیل باشید و اینجاست که بعد از دیدن دوره های گوناگون با اسم هایی تقریبا متشابه مستاصل می مانید و با خود می گویید آیا باید از قانون هر چه گران تر، بهتر پیروی کنیم؟ ممکن است برایتان مفهومی گنگ باشد و شاید خیلی به هم شبیه باشند ولی در اصل تفاوت های شگرفی میان شان است.

 MBA :مدرکی بسیار کاربردی برای مدیریت عمومی است. در این دوره با کتاب های مختلف، مطالعه موردی، سخنرانی ها یا بحث با اساتید  و دانشجویان دیگر و ارتباط نزدیک با کسب و کار ها دوره  پیش می رود .

 DBA :یک برنامه مدیریتی و تحقیقاتی تخصصی است که در آن مقالات علمی می خوانید. هدف در این دوره حل مشکلات مدیریتی نیست بلکه  یادگیری پژوهش و نوشتن مقالات در مجلات متعدد است.

شما راهکار های پیشینیان را برای خلق دانش بعنوان  یک انسان دانشگاهی فرا می گیرید و بنیان نظریه های  MBA را می خوانید. پس از گذراندن این دوره به یک محقق تمام عیار مبدل می شوید.کسانی که دوره MBA را می گذرانند افراد کارکشته ای هستند که می خواهند حرفه خود را توسعه دهند. آنها ممکن است بخواهند پیشنهاد های شغلی خویش را افزایش دهند یا از خود مدیر بهتری بسازند یا دانش مدیریتی خود را برای ترفیع مقام بیشتر کنند  و یا  شبکه ی ارتباطی برای توسعه مشاغل خود بسازند. عموما جوانتر هستند و تجربه کم تری نسبت به دانشجویان دوره  DBA دارند.

در دوره MBA به دانشجویان آموزش میدهند که مدیر بهتری شوند در حالی که  دوره DBA به دانشجویان نحوه بهتر انجام دادن تحقیقات آموزشی داده می شود. MBA بیشتر بر مطالعات مسقل متکی است در حالی که DBA بر تئوری های مختلف کسب کار اتکا دارد و قاعدتا برای تاجران و سوداگران بلند پرواز است که به دنبال پیشرفت شغلی هستند. از طرف دیگر DBA نیز بدرد آنهایی می خورد که می خواهند با ایده ها و شیوه های جدید حرفه ی خود را گسترش دهند.

اگر محتوای دوره ی DBA را دقیق برسی کنیم درمی یابیم که در بلند مدت تاثیر بیشتری نسبت به MBA می گذارد که همین موجب فرصت های شغلی بیشتر و ترفیع مقام در درازمدت می شود.

با توجه به این تفاوتها، DBA  در  افراد متخصص و حرفه‌ای که می خواهند خود را خارج از حرفه  خود به چالش بکشند مورد توجه قرار می گیرد. در مقابل،  MBA برای افراد متخصص و حرفه‌ای  جهان تجارت که مایل به توسعه حرفه ای خود هستند یا می خواهند کسب و کار خود را راه اندازی کنند مناسب است.

 مدیران اجرایی از نظر سن و تجربه کاری به هم  دیگر نزدیکتراند تا  دانشجویان عادی DBA اما اهداف شغلی آنها بسیار متفاوت است. دانشجویان DBA همین حالا هم یک حرفه و شغل موفقی دارند و ممکن است در دوره MBA هم شرکت کرده باشند. این دوره برایشان توسعه شغلی نیست. آنها به دنبال گسترش دانش خود و توانایی پژوهش هستند، آنها میخواهند همزمان هم در تجارت و هم جهان آکادمیک باشند. به مراتب کمتر کسی برای DBA اقدام می کند چرا که همه مدیران ارشد اجرایی را هدف خود قرار می دهد که فقط چهار سال مطالعه پاره وقت می خواهد.

 

دوره دکترای مدیریت کسب و کار DBA

 DBAبالاترین مدرک در دنیای کسب و کار است و ابزار و فرصتی برای خلق دانش جدید در محیط کار و پیوندی بین دنیای کسب وکار و دنیای دانشگاهی است . در این دوره دانشجویان به پژوهشگرانی کارکشته تبدیل میشوند که قادر به انتشار مقالات وکار های خود می شوند. بیشتر این دوره با خواندن مقالات علمی و ژورنال های دانشگاهی می گذرد. معمولا  بعضی نظریه ها و تئوری های دوره MBA  با DBA  یکسان است ولی دوره  DBA به چگونگی افزایش درآمد نمی پردازد بلکه به محل کسب درامد و استفاده از ابتکار های نوین در تحقیقات می پردازد.

این دوره شما را به ابزارهایی کاملا کاربردی مجهز می کند، به مهارت هایی مثل پژوهش، روش های حل مسئله موضوعات خاص و مورد علاقه. با وجود این که در این دوره مدرک معیار است در عین حال دیدی مدیریتی به دانشجویان می دهد.

 

DBA بدرد چه کسی می خورد؟

DBA بدرد کسی میخورد که می خواهد به عنوان متخصص و فردی با اعتبارو نفوذ در قسمتی از شرکت استخدام شود. تحقیقاتی که شما در دوره DBA انجام می دهید، بسیار بر روی یک نظم و انضباط خاص متمرکز شده است. به طور معمول، یک دانشجوی DBA یک کارنامه سفید در دنیای کسب و کار خواهد داشت و اغلب دوره MBA را هم به پایان رسانده اند.

 

کدام‌یک برای شما مناسب است؟

برای انتخاب میان این دو باید بدانیم که DBA  بیشتر بدرد افراد حرفه ای می خورد، آنهایی که می خواهند خودشان را خارج از کارنامه موفق شان به چالش بکشند. بیشتر دانشجویان  DBAدوره  MBA را هم پشت سر گذراده اند و برای مرحله بعدی تحصیلات و شغلشن آماده اند.

وقتی حرف سراینکه کدام مناسب تر است می افتد تنها می توان همین یک جمله را گفت: “بر اساس علایق شخصی و اهداف شغلی  تان باید این انتخاب را بکنید”. این دوره ها هیچ کدام   بهتر یا بدتر نیستند و درست یا نادرستی در کار نیست، به ویژه اینکه با تکمیل هر دوی این دوره ها پتانسیل بالایی برای دریافت حقوق بالا و فرصت های خوب شغلی برایتان بوجود می آید. 

 

حقوق MBA در مقابل DBA

همان‌طور که در بالا ذکر شد، فارغ التحصیلان MBA و DBA معمولاً نقش‌های اجرایی و مدیریتی را به دست می‌آورند که میزان دستمزد و حقوق آنها بیشتر از حد متوسط است. هر دو مدرک درهای موفقیت را به روی شما باز می‌کنند، اما با این حال ممکن است مسئولیت افراد با این دو مدرک با هم فرق داشته باشد.

 

منبع:    www.bau.edu    –  www.uopeople.edu