بازاریابی » دسته‌بندی نشده » مدیریت برند
کد خبر : 613
یکشنبه - 29 اردیبهشت 1398 - 15:32

تحلیل سه برند سامسونگ، مک دونالد و مرسدس بنز

تحلیل سه برند سامسونگ، مک دونالد و مرسدس بنز

ارزش برند سامسونگ ۶/۴۷ میلیارد دلار

ارزش برند مک دونالد ۴/۴۱ میلیارد دلار

ارزش برند مرسدس بنز ۴/۳۱ میلیارد دلار

سامسونگ:

سامسونگ، برند کره‌ای است که در تاریخ ۸۰ ساله‌ی خود توانسته از یک شرکت کوچک صادراتی، به یکی از بزرگترین بازیگران دنیای فن‌آوری دنیا تبدیل شود. سامسونگ یکی از موثرترین شرکت‌ها در رشد اقتصادی و سیاسی کره جنوبی بوده و کارشناسان معتقدند این شرکت نقش مهمی در انقلاب اقتصادی کره جنوبی و تبدیل شدن آن از کشوری در حال توسعه به کشوری توسعه یافته داشته است. زمینه فعالیت شرکت سامسونگ بسیار متنوع است و در زمینه‌های مختلف صادرات، صنایع غذایی، پارچه، آژانس تبلیغاتی، ساخت کشتی، مرکز تفریحی، خدمات بیمه‌ای، صنایع شیمیایی و الکترونیک فعالیت داشته است.

نگاه به این تاریخچه نشان می‌دهد گرچه سامسونگ به خاطر موبایل‌هایش مشهور شده اما در حوزه‌های دیگر نیز تلاش‌های پرشماری را ترتیب داده است. تلاش‌هایی که هر یک به نوبه خود سهمی مهم در پرآوازه شدن این برند دارد. سامسونگ به استراتژی‌های هوشمند و میل به ارائه محصولات باکیفیت و قابل اعتماد متصل شده است و محصول نوآورانه خود را مبتنی بر دیدگاه عمیق مصرف کنندگان ساخته است.

نقاط قوت سامسونگ شامل:

تلاش و پشتکار تیمی، همزاه شدن با تحولات صنعتی، رقابت جدی با اپل، نام تجاری مناسب، مقرون به صرفه بودن، صفحه نمایش بزرگ، جذب اعتماد مخاطبان، کمک گوگل به سامسونگ، و منابع انسانی این شرکت است.

سامسونگ متعهد به تکریم و حفاظت از حقوق بشر است و برای منابع انسانی مهاجر خود احترام زیادی قائل است. انجام بازرسی‌های اجباری در محل و در ۲۰ بند شامل کار داوطلبانه، مطابقت با مقررات ساعت کاری، منع تبعیض، منع کار کودکان، ضمانت حداقل دستمزد، منع رفتار ضد انسانی،ظرفیت سازی کارکنان، ارائه دورهای رهبری، تخصص شغلی، برگزاری دورهای آموزشی جهانی با استفاده از تسهیلات ویژه و … جزء مهمترین برنامه‌های سامسونگ برای منابع انسانی است.

شکست‌های ساسونگ شامل:

مشکل گلکسی نوت۷

اتهامات حقوقی علیه مدیران سامسونگ

مک دونالد

مک دونالد بزرگ‌ترین فست‌فود زنجیره‌ای در جهان است. اولین شعبه‌ی این رستوران در سال ۱۹۴۸ و توسط ۲ برادر به نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد در سن‌برناردینوی کالیفرنیا راه‌اندازی شد. منوی اولیه‌ی این رستوران شامل همبرگر، چیزبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه بود تا آن‌ها بتوانند غذای ارزان را در اسرع وقت به مشتری‌های خود تحویل دهند. لوگوی اولیه‌ی این رستوران یک همبرگر بود که روی سرش کلاه سرآشپز قرار گرفته بود و نامش اسپیدی بود. در سال ۱۹۶۲ این لوگو به منحنی‌های خمیده‌ی طلایی رنگ تبدیل شد. و در سال ۱۹۶۸ به شکل یک M بزرگ با نوشته‌ی Mcdonald’s طراحی شد. امروزه مک دونالد در ۱۱۹ کشور شعبه دارد. بزرگترین شعبه در اورلاندو واقع شده است که به سالن بولینگ و محل بازی بچه‌ها مجهز است و در آن کنسرت نیز برگزار می‌شود.

استراتژی مک دونالد:

اگر یک آجر برای هر زمان داشتم عبارت کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش قائل شدن را تکرار می‌کردم و با آن پلی بر اقیانوس اطلس می‌ساختم.

مزیت رقابتی مک دونالد:

سرویس خوب و سریع در محیط تمیز و صمیمیت کارکنان است که به عنوان یک معیار استاندارد حفظ شده.

عوامل موفقیت مک دونالد:

منو ساده با کیفیت یکسان و هماهنگ در هزاران شعبه، تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبه‌های عملیاتی و نظارت مستمر بر ارائه خدمات ، تمیزی و پاکیزگی، صمیمیت کارکنان علی رغم انبوه مشتریان، استفاده از تجهیزات غذا، تبلیغات سنگین به‌ویژه تشخیص محورهای مناسب تبلیغ در بازاریابی برای خانوادها و بچه‌ها و جلب رضایت آن‌ها با ارائه غذای با کیفیت به قیمت مناسب در بهترین محل‌های شهر.

در دانشگاه همبرگر مک دونالد دوره‌های آموزشی برای کارکنان وجود دارد تا روش‌های علمی ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند. این دانشگاه تاکید زیادی روی خدمات به مشتری دارد و در این راستا یک دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد برای تهیه غذا، پوشش کارکنان، نحوه‌ی پخت غذا، نظافت، استفاده از تجهیزات و امکانات تدوین شده است.

مرسدس بنز 

شرکت مرسدس بنز در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده و ۲۸۹۰۰۰ نفر از ۱۶۰ کشور در کنار هم کار می‌کنند. تنوع نیروی محرکه‌ای برای پیاده سازی ایده‌ها و نوآوری محصولات است که باعث شده از لحاظ اقتصادی موفق‌تر باشند. مدل‌های کاری مدرن که با شرایط زندگی فرد منطبق است عامل تعیین کننده موفقیت در این شرکت است. آن‌ها بر شکل‌های جدید و انعطاف‌پذیری تکیه می‌کنند. کار گروهی به معنی انعطاف‌پذیری بیشتر، خودمختاری و خلاقیت است. دیملر یکی از کارفرمایان برتر جهان است. شرکتی که فرصت‌های زیادی را برای توسعه فردی و حرفه‌ای کارمندانش ارائه می‌دهد و هیچ وقت برای درخواست آنها مشکلی ایجاد نمی‌شود ما به ذهن مستقل و خلاق نیاز داریم. انعطاف پذیری شرط لازم برای پیوستن به این شرکت است. متخصصان و مدیران برنامه‌های آموزشی، مقررات ساعت کاری، برنامه‌های فردی، پشتیبانی، مالی، تحصیلات نیمه وقت یا تمام وقت را دنبال می‌کنند و دیملر برای توسعه و پیاده‌سازی ایده ها از آنان حمایت می‌کند. یک گروه از بزرگترین دانشگاه‌های جهان و نادیده گرفتن مرزها با مبادله دانش، محصولات جهانی و تیم جهانی با تفکر فراگیر،  باعث می‌شود که هر کدام به‌صورت جداگانه و جمعی هوشمندانه‌تر عمل کنند.

آنچه که امروز استاندارد می‌نامند فردا دیگر استاندارد نیست. ترکیبی از قدیم و جدید و فرآیندهای نوآورانه همگی می‌توانند مسیرهای شغلی جدید را برای آن‌ها فراهم کند. راه حل‌های جهانی نشان می‌دهد که ایده‌ها سریع‌تر پیشرفت کند و این پتانسیل توسط دیملر پشتیبانی می‌شود. سخنرانی، کارگاه آموزشی و آگاهی کارکنان از فرصت‌ها و تشویق، از استراتژی‌های دیملر است. راه حل‌های فردی به همراه گسترش دیدگاه و فن آوری هوشمندانه ایمنی در وسایل نقلیه افزایش می‌یابد و خدمات با توجه به نیاز مشتریان به شیوه‌هایی پیشرفته تر تطبیق می‌کند. دیملر از تنوع برای تحرک و از دانش برای برطرف کردن نیاز مشتریان استفاده می‌کند و وسایل نقلیه‌ای رقابتی با طراحی پویا و مدرن برای ورزشکاران، معلولین و جاده روستایی و … عرضه می‌نماید. تیم طراحی مرسدس بنز از دو قاره است. و طراحان دیگر از آلمان، کره و ایالات متحده هستند.

تیم طراحان از سنین ۲۰، ۴۰ و ۶۰ ساله تشکیل شده است. همین تنوع است که تنوع می‌آورد. مردان و زنان با زبان‌های مختلف و سنین مختلف با انرژی زیاد و تعهد، با هم در یک پروژه به‌منظور ایجاد یک هدف مشترک کار می‌کنند و تنها چیزی که برایشان مهم است نتیجه نهایی با ایجاد وسایل نقلیه برتر و خدمات بهتر است. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۷% از مدیران میانی و عالی ما خانم بودند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰% افزایش یابد. زنان به‌عنوان توسعه دهندگان مونتاژ در تمام سطوح در دایملر کار می‌کنند. تعداد زنان و مردان به‌عنوان تعادل جنسیتی و برای مدرن بودن شرکت مهم است. در دایملر پنج نسل مشغول به کار هستند که محتاط و ریسک‌پذیرند و به کیفیت و مهارت به‌طور قطعی فکر می‌کنند. انواع مختلفی از فرصت‌های آموزشی را برای توسعه فردی کارکنان ارائه می‌دهند و از بازنشستگان و کارشناسان ارشد برای آموزش نیروی جوان و انتقال تجربه و یادگیری استفاده می‌کنند.

کارخانه مرسدس بنز تجربه کرده است که جوانان می‌توانند برای ترویج و ابتکار عمل بهتر از طریق آموزش باعث افزایش متخصصان ماهر داخلی شوند. آن‌ها برای درک تفاوت‌ها و مسائل، از معلولین استفاده کرده‌اند. دایملر با ایجاد کمپین‌های مناسب برای جذب افراد معلول برنامه‌ای ایجاد کرده است. تجربه به آن‌ها نشان داده که بیشتر افراد معلول دارای مهارت‌های خاص و متفاوت هستند. تیم‌های مختلط در جهت دانش و خلاقیت برای وضعیت مساوی و فرصت‌های برابر در کنار هم حرکت می‌کنند. تفاوت برابری می‌سازد.

از سال ۲۰۰۲ پنج درصد از نیروی کار از افراد معلول با طیف وسیعی از حرفه‌های تجاری و فنی جذب می‌شود. بیش از ۳۰ کارگاه برای افراد معلول برای تشویق و به چالش کشیدن آنها ایجاد شده است. آنها چالش و موفقیت را به اشتراک می‌گذارند. دایملر به کارکنانش خدمات ارائه می‌دهد. مانند مکان در کشورهای آلمان، سوئیس، مجارستان، ایالات منحده و ژاپن. در مواقع ضروری که مادران نیاز دارند کودک را همراه خود بیاورند برایشان اتاق کودک تهیه دیده همچنین معلم خصوصی برای فرزندانشان. همچنین برای پرستاری افراد معلول و بیمار در منزل کارمندان خود را پشتیبانی و توافق‌نامه انجام می‌دهد.

دایملر به کارکنان خود اجازه می‌دهد در هر مرحله از زندگی آزادانه تصمیم بگیرند و زمانی برای مراقبت از خود و خانواده داشته باشند. با ایجاد تعادل بین آموزش و کار مهارت‌های شخصی خود را ارتقا دهند و هدف خود را در کار پیدا کنند. انعطاف پذیری شرط لازم برای پیوستن به این شرکت است. متخصصان و مدیران برنامه‌های آموزشی، مقررات ساعت کاری، برنامه‌های فردی، پشتیبانی، مالی، تحصیلات نیمه وقت یا تمام وقت را دنبال می‌کنند و دیملر برای توسعه و پیاده‌سازی ایده ها از آنان حمایت می‌کند. یک گروه از بزرگترین دانشگاه‌های جهان و نادیده گرفتن مرزها با مبادله دانش، محصولات جهانی و تیم جهانی با تفکر فراگیر،  باعث می‌شود که هر کدام به‌صورت جداگانه و جمعی هوشمندانه‌تر عمل کنند. راه حل‌های جهانی نشان می‌دهد که ایده‌ها سریع‌تر پیشرفت کند و این پتانسیل توسط دیملر پشتیبانی می‌شود. سخنرانی، کارگاه آموزشی و آگاهی کارکنان از فرصت‌ها و تشویق، از استراتژی‌های دیملر است.

نتیجه‌گیری:

با نگاهی اجمالی به سه برند ذکر شده در می‌یابیم برای ارزشمند شدن برند باید زحمات زیادی کشید و فرازو نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت. برند سرمایه پنهان کسب و کارها است. برندها نه یک محصول یا پدیده‌ی صرفاً فیزیکی، بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و دارایی‌های ملموس و غیرملموس هستند که در طول زمان تکامل می‌یابند. سرمایه‌ای که حاصل سال‌ها تلاش بی‌وقفه است. بسیاری از برندهای بزرگ، زمانی نام تجاری کوچکی بوده اند که تنها تفاوت آن‌ها با سایر رقبایشان، شیوه و سیاست‌های برندسازی محصولاتشان است.