بازاریابی » دسته‌بندی نشده
کد خبر : 740
شنبه - 15 تیر 1398 - 14:39

بازاریابی

بازاریابی

ابزارها و سطوح رضایتمندی

شرکتها با توجه به مشتریان هدف خود سطوح مختلفی از ارتباط با مشتری ایجاد میکنند مثلا شرکت هایی با محصولات صنعتی با مشتریان کم در حاشیه سود بالا هستند. شرکت های به رگ و پیشتاز برای حفظ مشتری از برنامه ها برای مشتریانی که متناوبا در حجم بالا خرید میکنند تخفیف های ویژه ای درنظر گرفته که رضایت آنها را جلب کنند. روشهای ارتباط با مشتری در حال تغییر است. در گذشته شرکت ها را متمرکز بر بازاریابی انبوه هر آنچه در توان داشتند صرف معرفی خود می کردند اما امروز مشتریان خود را به طور دقیق انتخاب میکنند و تلاش میکنند که ارتباط بی واسطه و پرد وام ایجاد شود شرکت ها متوجه شدند که دیگر ارتباط با هر مشتری برایشان سودمند نیست بلکه باید سعی کنند که تعداد کمتری از مشتریان که سود بیشتری دارند را هدف قرار دهند. برقراری ارتباطی درازمدت وقتی شرکت ها در ابتدا با دقت بیشتری مشتریان خود را انتخاب میکنند قطعا در ایجاد ارتباط عمیق تر و با دوام تری با آنها برقرار میکننده شرکت ها امروزه سعی میکنند ارتباط مستقیم با مشتریان خود داشته باشند بعضی با ایجاد جذابیت های در وب سایت و یادگیری نقاط ارتباطی با مشتری اطلاعات از مشتری کسب کنند که باعث ایجاد روند بهتر شدن خدمات و کالا شود. امروزه در روشهای بازاریابی جدید فقط یک بخش دیگر بازاریابی و روشی نیست بلکه همه حوزه های فعال شرکت از تولید گرفته تا مالی و پشتیبانی فروش سه در این فرایند مشارکت میکنند خیلی از شرکت های بزرگ تیم های چند وظیفه ای ( Cross – functional مشتریان تشکیل داده اند. همکاران بازاریابی خارج از شرکت شرکت ها برای ارائه خدمات و محصولات نیازمند همکاری با شرکت های دیگر نیز هستند آنها باید بتوانند با این همکاری ارتباط خوبی داشته باشند، کسب ارزش از مشتریان فرایند چهارگانه بازاریابی با برقراری رابطه با مشتری از طریق ایجاد و ارائه ارزشهای برتر ایجاد میشود.

گام آخر جذب ارزش از مشتری در عوض ارزش ارائه شده توسط شرکت میباشد برای شرکت های برجسته و مطرح ارزش مشتری بسیار بالاست و قطعا ارزش از دست دادن آن نیز بسیار ضرر آور شرکت ها باید تمام تلاش خود را صرف ایجاد رابطه مستحکم با مشتری بکنند.

رشد سهم مشتری

شرکت ها برای افزایش سهم مشتری خود میتوانند تنوع بیشتری برای مشتریان فعلی ایجاد کنند .

دارایی مشتری

ارزش طول عمر تنزیل شده مشتریان فعلی و بالقوه شرکت میباشد هرچه شرکت مشتریان سودمند و وفادارتری داشته باشد دارایی مشتری آن بیشتر خواهد بود.

جهان شدن سریع

امروزه با وجود عصر دیجیتال و ابزار ساده برای ارتباط نزدیک شرکت های کوچک و بزرگ جهانی شده و امروزه شرکت ها تنها به فروش بین المللی خود نیستند بلکه برای تهیه مواد اولیه خود از بازارهای بین المللی استفاده میکنند.

الزام بیشتر به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی

امروزه توجه مردم به محیط زیست سعی در حفظ و نگهداری آن بیشتر شده از اینرو شرکت ها آینده نگه سعی در تغییر روبه رفتار و تولید خود میکند در این تغییر سعی میکنند مسئولیت خود را نشان دهند.

توسعه بازاریابی در سازمان های غیر انتفاعی

سازمان های غیر انتفاعی مثل دانشگاه ها، بیمارستان ها، کلیساها، موزه ها و غیره درصد جذب کمک های مالی و عضو گیری با هم رقابت می کنند. آنها نیز باید با بکارگیری علم بازاریابی باید بتوانند رقابت کنند.

بنابراین بازاریابی چیست؟

بازاریابی ایجاد رابطه سودمند با مشتری از طریق ایجاد ارزش برای او و دریافت ارزش در مقابل ارزش ایجاد شده است. شرکت باید همواره به ارزش ویژه مشتری توجه خاص بنمایند و برای اینکه بتوانند هم به مشتریانی که در هر سطحی از وفاداری به شرکت و محصولات شرکت هستند ارزش و توجه خاص تمایل برای رسیدگی به مشتریان مختف آنها را در چهار گروه طبقه بندی میکنیم .

این گروه ها عبارتند از غریبه ها، پروانه های دوستان واقعی و گروه آخر مشتریانی که مثل لنگرکشتی هستند. برای مدیریت در رابطه با هریک از این گروه ها باید استراتژی خاصی به اجرا دراورد. مثلا غریبه ها دارای سود آوری بالقوه اندک هستند و در آنها نباید سرمایه گذاری کرد پروانه ها به صورت بالقوه سود آورند ولی وفادار نیستند این مشتریان مثل پروانه میتواند برای مدت کوتاهی هستند دوستان واقعی گروهی از مشتریان هستند که هم سود آورند و هم وفادار. برای حفظ آنها باید شرکت سرمایه گذاری کند و شرکت بکوشند که آنها در این رابطه لذت بیشتری ببرند بعضی از مشتریان بسیار وادارند ولی چندان سود آور نیستند آنها در گروه لنگر کشتی قرار میگیرند. این گروه کمتر باعث سود آوری میشوند ولی شرکت ها با بد بکوشند محصولات بیشتری به آنها بفروشند و کارمزد بالاتری از آنها بگیرند.

بازاریابی درحال تغییر

در عصر جدید با وجود عواملی چون عصر دیجیتال، افزایش سرعت جهانی شد نسف درخواست برای رعایت بیشتر امور اخلاقی سرعت تغییر بسیار بالا رفته . به خصوص در عصر دیجیتال و علاقه مندان و مصرف کننده فناوری دیجیتالی شبکه های اجتماعی روز به روز افزایش پیدا میکند و این وسیله یعنی شبکه های اجتماعی جایگاه و وسیله بسیار خوبی برای تبلغیات و ارائه نظر مشتری شده که شرکتها همواره میکوشند از این امکانات استفاده کنند. امروزه بیشتر مصرف کنندگان از انواع وسایل و سیستم های دیجیتالی استفاده میکنند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، مثل fiacebook , Google , Instagram , YouTube رسانه های بسیار خوبی برای تبلیغات شده فیس بوک ۱/ ۱ میلیارد توئی تر ۵۰۰ میلیون و اینستاگرام ۸۵ میلیون نفر عضو دارد.

بازاریابی از طریق تلفن همراه

امروزه تلفن همراه وسیله بسیار مناسبی شده که شرکت با توجه آن که تلفن های همراه اکثرا همه جا راه مشتریان از آن برای اطلاع رسانی، تبلیغات و دریافت اطلاعات مشتری استفاده کنند. بعضی از شرکت ها مانند Walt malt با اجرای برنامه های تشویقی مثل جایزه و غیره، مشتریان را تشویق به مشارکت به اطلاع رسانی و مشارکت در بهبود خدمات شرکت میکنند.

بازاریابی در چهارگام

گام اول: تولید ارزش: ابتدا شرکت با تحقیق در مورد نیازهای مشتری از بازار درکی پیدا میکنند سپس دو سوال ساده را پاسخ می گویند

 ۱، به کدام مشتریها خدمت خواهیم کرد؟

۲٫ استراتژی بازاریابی برای یافتن بهترین راه برای خدمت کردن به مشتریان هدف چیست؟

گام دوم : برنامه یکپارچه بازاریابی با استفاده از آمیخته بازار با همان ۴P است ارائه میدهد و اجرا میکند.

گام سوم: ایجاد رابطه ارزشمند و سودآوری با مشتری

گام چهارم: ایجاد با خلق ارزش برای مشتریان شرکت ها در کل فرایند بازاریابی باید فناوری جدید به کارگرفته و از آن بهره مند شوند.