ابزارهای کسب و کار » دسته‌بندی نشده » مدل کسب و کار
کد خبر : 793
پنجشنبه - 17 مرداد 1398 - 09:49

۵ مرحله ی ابداع مدل خلاقانه ی کسب و کار

۵  مرحله ی ابداع مدل خلاقانه ی کسب و کار

به نظر می رسد نام های کسب و کار غیر قابل لمس، از خرده فروش هایی مانند Blockbuster و Borders Books گرفته تا غول های تکنولوژی مانند Nokia و Blackberry، در برابر تغییر سریع چشم اندار کسب و کار محافظت شده اند.
شرکت شما ممکن است با ریسک مشابهی مواجه باشد اگر شما از خود بپرسید: چرا حاشیه های من در حال تزلزل می باشند؟ چرا وضعیت رقابتی ایجاد تمایز را دشوار می کند؟ آیا ما به استراتژی جدید و مدل کسب و کار نیاز داریم؟
اجازه ندهید این سوالات بی اساس شما را در طول شب بیدار نگه دارد. در اینجا پنج استراتژی وجود دارند که می توانند به هر کسی کمک کنند که در هرج و مرج قرار گرفته و می تواند عامل ابداع مدل خلاقانه ی کسب و کار شوند.
مایکل در تاریخ ۲۸-۲۶ سپتامبر طی کنفرانس مدیریت دیدگاه ها که در نخلستان برگزار می شود، به تفصیل در مورد ابداع مدل کسب و کار با مخاطبان خاص شرکت های پژوهش بازار صحبت خواهد کرد.

  1. ابداع برنامه ی تجربی

Uber بزرگترین شرکت تاکسیرانی در جهان می باشد و وسیله ی نقلیه ی واحدی را در اختیار ندارد. OpenTable بزرگ ترین خدمات غذایی در دنیا را ارائه می دهد که رستورانی واحد را در اختیار ندارد. Airbnb  بیشترین خوابگاه ها را دارد اما مالک هتلی واحد نمی باشد. Facebook بزرگ ترین شرکت محتوا در دنیا می باشد، که افراد هیچ محتوایی تولید نمی کنند. نکته: مشتریان خدمات می خواهند اما در دنیای دیجیتال امروز، شرکت ها مجبور به مالکیت دارایی های سخت برای ارائه ی خدمات نمی باشند. استنتاج ارزش حقیقی خواسته ی مشتریان را تعیین کرده و راه های قرار گرفتن بازار میان افرادی که دارایی هایی دارند و افراد مشتاق به پرداخت هستند را کشف می کند.

  1. قطع استفاده از داده ها

اکثر داده ها بیش از اینکه در تاریخ پیدایش بشر به وجود آیند، طی دو سال گذشته به وجود آمده اند. جدای از کلیه ی داده های جمع اوری شده از طریق رایانه ها و وب سایت ها، هر تلفن هوشمند شامل حداقل هشت سنسور می باشد که هر سنسور داده هایی در ارتباط با ساعت ایجاد می کنند. وسایل نقلیه ی خودکار به زودی خیابان های ما را پر خواهند کرد، آنها در ایجاد و جمع اوری داده ها کمک خواهند کرد. داده ها “سوخت های جدید” می باشند که قدرت خود را عامل کارامدی مدل های جدید کسب و کار قرار می دهند. تنها به ماکروسافت و گوگل نگاه کنید. هر دو کارکرد های اداری دارند – اداره ی MS و اسناد Google. ماکروسافت برای نرم افزار هزینه می کند، در حالی که گوگل داده های خود را در خلال تبلیغات تبدیل به پول می کند. اگر شما بگویید این جزو داده های بزرگ می باشد، پس داده های کوچک یا اینترنت چیز ها حفظ می شوند تا در مدل کسب و کار قرار گیرند. باید مشخص شود چه داده های منحصر به فردی داریم، چه داده هایی را می توانیم به دست آوریم، و چگونه از آنها برای اضافه کردن ارزش مشتری در مسیر هایی استفاده کنیم که رقابت را مسدود کرده و جریان های درامدی جدیدی را ایجاد می کنند.

  1. تغییر اقتصادی

علیرغم اینکه ابداع مدل کسب و کار ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما درک راه های مختلف برای پول سازی به ساده سازی مفهوم کمک می کند. در اینجا فهرست کوتاهی وجود دارد:

  • قیمت گذاری هر کالا (فروش محصولات به عنوان واحد های انفرادی)
  • مجموعه محصولات (فروش محصولات با هم مانند درمان گربه ها یا PC ها و چاپگر ها)
  • راه حل های خدمات (از حمایت آموزش گرفته تا مجموعه کالا ها با خدمات)
  • زمان (هزینه بر حسب دقیقه، ساعت، روز یا ماه)
  • دسترسی (دسترسی کامل یا جزئی به رویداد، اطلاعات و غیره)
  • حمایت های مالی (انجمن ها، مجوز ها، غیره برای دوره ی زمانی خاصی)
  • عضویت (عضویت انفرادی یا گروهی با یا بدون مجموعه ایی از ارزش ها)
  • مجوز (برای دوره ی زمانی داده شده، یا همراه با بالا بردن مجموعه ی از بخش ها)
  • برنامه (هزینه ی عضویب با یا بدون توزیع درامد حاصل از معاملات)

تمایز رقابتی می تواند با تغییر هزینه های شما برای ارائه ی خدمات حاصل شود، که موجب منحصر به فرد بودن آن در قیاس با انباشت رقابتی می شود.

  1. ایجاد تاثیرات شبکه

قانون Metcalfe شرح می دهد که ارزش شبکه نسبتی از مجذور تعداد کاربران متصل شده به سیستم می باشد. بنابراین کاربران بیشتر، بیشتر به شبکه جذب می شود و ارزش بیشتر به خود شبکه اضافه می شود. انواع بسیاری از شبکه ها وجود دارند که هر کدام از آنها فرصت هایی بی پایان برای مدل کسب و کار فراهم می اورند:

  • شبکه های کارگزار: کاربران از برنامه ها استفاده می کنند، کارگزاران برنامه را می سازند، که درخواست خود کاربران برای آن برنامه افزایش می یابد (برای مثال اندروید، iOS، جعبه ی بازی ها و غیره)
  • محتوای ایجاد شده از سوی کاربر: کاربران محتوا را ایجاد کرده و سپس از آن برای همکاری با دیگر افراد استفاده می کنند که همین عامل جذب همکاران و عوامل بیشتری می شود (برای مثال یوتیوب، ویکی پدیا، فیسبوک و غیره)
  • بازار: خریداران، فروشندگانی را پیدا می کنند که هرکدام از آنها خریداران بیشتری را جذب می کنند (برای مثال eBay, Uber, Airbnb و غیره)
  • قابلیت رقابت: قابلیت رقابت تعامل را آسان تر و بهتر می کند، شرکای بیشتری را جذب می کند که همین عامل رقابتی شدن در سطح گسترده و کسب منافع بسیار می شود (برای مثال PayPal, Adobe PDF, Skype و غیره)
  • داده ها: اطلاعات گرداوری شده از افراد و شبکه ها به شیوه ایی معنادار برای کلیه ی شرکت کنندگان انباشته می شوند (برای مثال Waze, Weather Underground و غیره)

به راه هایی برای قرار دادن شبکه در بازار های تحت تملک خود توجه کنید، خواه خریدار باشید خواه فروشنده، یا داده های حاصل از افراد مختلف را به همراه دیگر بسته هادر نظر بگیرید و ارزش اضافه نمایید، این عوامل می توانند به طور کلی نافع باشند.

  1. ایجاد مدل کسب و کار در هم امیخته از خارج

تمایز رقابتی حاصل از بررسی بیرونی می باشد و دیدگاه هایی را به کار می گیرد که فراتر از آنچیزی است که شما در صنعت انجام می دهید. چالش سازمان شما در کشف فرضیات بنیادین، هدایت کردن استراتژی در موقعیت رقابتی و سپس یافتن مدل های کسب و کار از فضای بیرونی می باشد که موقعیت کنونی را قطع می کنند.

سازمان هایی که از ابداع مدل های کسب و کار منتفع می شوند، با رقابتی شدن اجناس و کالا ها بر اساس هزینه ها و قیمت ها مواجه می شوند که این هر صنعتی بر روی کره ی خاکی را شامل می شود. راه اندازی مدل های جدید کسب و کار، راه هایی پیشنهادی به وجود می آورد برای درامد زایی و اضافه نمودن ارزش به خدمات، ایجاد راه حل های بدیع، توسعه ی تجربیات منحصر به فرد مشتریان، و ایجاد محیط های همکارانه که به صورت کنشور آینده را شکل می دهند.